Keuzes leren maken

Ik ben er achter gekomen dat de moeilijkste momenten eind van de middag en rond het avondeten zitten voor mij. Ook de avond vind ik lastig. Dit verbaasd mij niets omdat ik niet zo zwaar ben geworden door de hele dag veel te eten, maar door 1 a 2 maaltijden per dag tussen de 1500 en 2000 kcal naar binnen te proppen. Hierdoor zat ik de rest van de dag lekker vol.

Gister ging weer goed en ben ik weer onder de 2000 kcal gebleven (zonder mijzelf uit te hongeren). Weer kwam er een moment dat ik bijna junkfood had besteld, maar dan krijg ik weer een melding van WordPress dat iemand wat geliked heeft of ik er een nieuwe volger bij heb en dan stopt mij dan. Wat ook helpt is de gedachten dat Ik alleen mijzelf er mee heb. Ik kan 1000000 smoesjes bedenken waarom het okay zou zijn om bijvoorbeeld friet te bestellen, maar het feit is dat ik daar niet van af val en dus dik blijf.

Ik merk ook dat alles wat ik meemaak wil belonen met lekker eten. Of ik nu wat vervelends heb mee gemaakt of juist iets heel goed heb gedaan en trots ben, er hoort lekker eten bij.

Het fijne is wel dat deze 2 dagen er voor het overgrote gedeelte van de dag al nieuwe gewoontes groeien. Ik weet dat het gemiddeld 5 weken duurt om echt aan een verandering te wennen, maar het is enorm fijn om s ochtends wakker te worden, mijn ding te doen en vervolgens niet meteen denk aan eten. Dat geeft rust.

Nog iets positiefs, mijn buik voelt niet meer zo opgeblazen. Dit komt natuurlijk omdat deze niet meer propvol zit de hele dag. De afkickverschijnselen vallen op het moment ook nog mee. Nog geen migraine gehad of erge moeheid. Ik ga er vanuit dat deze ook niet gaan komen omdat ik niet streng aan het diëten ben, maar aan het leren normaal te eten.

En bij normaal eten hoort keuzes maken. Dat ik aan het afvallen ben betekend niet dat ik alles moet afwegen of niets lekkers meer mag hebben, maar het is dagelijks wel de keuze maken wat ik eet. Ik kan prima een klein zakje chips eten of bij de maaltijd een kleine portie frietjes, maar dan is het de rest van de dag kiezen voor meer groente, fruit, en volkoren producten. Wat dat betreft klinkt 2000 kcal per dag ook niet als iemand die afvalt, en voor de gemiddelde persoon zal dat misschien ook te veel zijn om af te vallen, maar bij mij vliegen de kilo’s eraf. Iedere week ga ik op de weegschaal staan en laat ik het resultaat hier zien.

Ik ben nu al zo blij de keuze te hebben gemaakt een blog te maken en ben zo dankbaar voor de mensen die mijn reis naar een gezond leven volgen. Het werkt motiverend en het schrijven is een soort therapie.

2 dagen gezond leven is in het grote plaatje helemaal niets, toch zijn voor mij dit de belangrijkste dagen. Het laat zien dat ik dit kan. Als ik het vandaag kan, kan ik het morgen ook. artsen, wetenschappers zeggen allemaal dat als je morbide obesitas hebt het geen kwestie van discipline of doorzettingsvermogen meer is omdat je lichaam en je hoofd zo tegenwerken, maar wanneer je afbouwt en niet te streng bent voor jezelf dan is het wel degelijk mogelijk.

love,

Healhty

2 reacties op ‘Keuzes leren maken

  1. Probeer ook iets om handen te hebben in je dagelijks leven. Zodat je zinnen weg kan zetten als je het even moeilijk hebt.
    Je bent goed bezig volhouden. Je motivatie is heel sterk houden zo.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s